Amb preguntes mal fetes, les respostes no poden ser tingudes en consideració
Si una pregunta permet diferents opcions, tots elles han de ser possibles; no ho poden haver opcions irreals
Aquests dies Catalunya Ràdio va plena d’una enquesta encarregada per
ells mateixos, i feta (des del punt de vista tècnic) per no se sap qui, a un
conjunt de socis que van assistir a l’últim partit al Camp Nou. En aquesta
enquesta es pregunta sobre diferents
opcions, algunes de les quals són ciència ficció, absurdes si sense cap sentit.
Tot això forma part de la ignorància de molts periodistes que ignoren que fer
una enquesta no és “bufar i fer ampolles” sinó que requereix un coneixement i
un grau d’especialització important.
Quan les dites “enquestes” es fan sense dominar la tècnica, i sense la
metodologia adequada, les respostes que s’obtenen cal posar-les en quarantena
si no es vol distorsionar la realitat. La interpretació dels resultats esdevé
errònia, i al difondre-les no es fa res més que contribuir a la desorientació
general de la gent induint a l’error i creure que les coses són d’una manera,
quan en realitat són diferents. Ho explicaré amb alguns exemples:
A l’enquesta es demana “qui li agradaria que fos el proper president del
Barça” i s’ofereixen diferents opcions: Laporta, Bartomeu, Guardiola, Rosell,
Benedito, Cruyff... Independentment dels resultats que surten vull fer notar
que la pregunta, per ella mateixa està viciada, atès que en la llista de
possibles presidents s’inclou a persones que en cap cas han manifestat la seva
intenció de presentar-se a unes eleccions com per exemple Guardiola, Cruyff o
Rosell. És evident per tant que tots el vots que han obtingut aquestes opcions
“fantasmes” s’haurien decantat per altres opcions possibles, i això sens dubte
hauria acabat configurant uns resultats diferents. La introducció a l’enquesta
d’unes opcions de vot que no són reals ha servit per distorsionar absolutament
el resultat.
Un altre pregunta inclosa a
l’enquesta que és “tramposa” és la referent a si els socis acceptarien que el Camp Nou portés un “cognom” a l’estil de l’Espanyol (Power8 Stadium) o com
molts altres estadis d’equips europeus: “Emirates Satdium” en el cas de
l’Arsenal Anglès o Allianz Arena en el cas del Bayern München entre molts
altres. Segons ha explicat Catalunya Ràdio un 60% dels socis no acceptaria que
el Camp Nou portés cap mena de “cognom”. Aquest és un exemple molt clar d’una
pregunta amb trampa. És evident que els equips que han posat un “cognom” al seu
camp ho han fet per una necessitat econòmica, i per tant per poder recaptar més
diners. Posar un “cognom” al camp no és una ocurrència del president del club
que sigui, sinó una necessitat per poder quadrar el pressupost a final de
temporada. Vist en aquest context, que haurien contestat el socis del
Barça si la pregunta hagués estat feta
contraposant el fet de posar un “cognom” a no poder fitxar jugadors de renom
internacional?. Per exemple, si la pregunta hagués estat “estaria d’acord a que
el nom de l’estadi porti un cognom comercial a canvi de poder fitxar als
millors jugadors en el mercat internacional?”, quina hauria estat la resposta?
Fàcil, fàcil d’encertar…
René Higuita: la parada de l'escorpí |
Es pot fer exactament el mateix comentari sobre la pregunta que també
incloïa “l’enquesta” relacionada amb si els socis estarien d’acord en portar publicitat a la samarreta. Si la
pregunta és curta i concreta: “està d’acord que la samarreta del Barça porti
publicitat?” la resposta serà d’allò més ortodox i purista. Segur que ningú
voldrà dur publicitat així perquè si. Per contra, si expliques en la pregunta,
que gràcies a la publicitat no et farà falta traspassar als millors futbolistes
de la plantilla, de ben segur que la resposta serà un altre.
I en aquest cas, la pregunta a més de tramposa era capciosa, perquè
feia referència a la publicitat de Qatar, o les escoles que promociona el Papa,
però no feia referència a les múltiples opcions que dona el mercat, que no són
cap de les incloses en la pregunta. Per tant, no es pot parlar seriosament
d’una cosa tan mal feta com aquesta.
Posar en valor aquest tipus d’enquestes només es pot fer des de la
ignorància o des de la petulància i això és el que ha fet un periodista al que
ja se li ha passat l’arròs, i que faria bé deixant pas a joves molt més
talentosos que no pas ell. Aquesta
persona a la que m’estic referint va tenir ja fa molts any, la gosadia de
deixar-se gravar i passar-ho pel programa de televisió que ell dirigia, una ridícula
imitació d’una parada extravagant que havia fet aquell famós porter colombià
que es deia Higuita i que va ser coneguda com la parada de l’escorpí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada