dimarts, 17 de febrer del 2015

El Barça es desvincula de Mediapro i cedeix els drets de la transmissió dels partits per televisió a Telefònica

  

Mediapro: una empresa que no aporta valor afegit


En qualsevol cas, segueixen en mans d’un intermediari que com en el cas de Mediapro no incorpora cap element de valor


Alguns recordem aquells anys en el que els partits del Barça es podien veure en obert molts dissabtes per televisió. De fet tots els partits importants del Barça o del Madrid eren oferts per les cadenes de televisió en obert. TVE i TV3 van ser molts durant molts anys les encarregades de la retransmissió d’aquests partits en directe, Champions inclosa.

Aquesta situació es va mantenir al llarg dels anys, fins que mica en mica l’aparició de cadenes privades (Antena 3 i Telecinco fonamentalment) va significar que aquestes comencessin una mena de guerra bruta per intentar prendre l’explotació dels drets del futbol a les cadenes que tradicionalment  havien retransmès els partits. Això va donar lloc a que alguns “listillos” del país veiessin l’oportunitat de fer-se d’or. Aquesta possibilitat d’enriquiment és la que va comportar la creació d’aquest tipus de plataformes tipus Mediapro, que han aconseguit interposar-se en la cadena sense aportar valor afegit.

El negoci és molt senzill: es tracta “d’apoderar-se” dels drets de retransmissió dels partits i cobrar per ells als que els vulguin veure. El que fins llavors era gratis pels televidents, a partir de l’aparició d’aquestes plataformes tipus Mediapro, passa a ser de pagament, sense que aquests plataformes aportin res que millori el producte, i sense cap mena d’elaboració per part d’ells. Senzillament han convençut als equips de futbol que en lloc de vendre els drets dels partits directament a les televisions, els hi venguin a ells.

I com han aconseguit que els clubs ho acceptin? Doncs oferint-los “l’oro i el moro”, és a dir, pagant més que el que abans pagaven les televisions. A alguns els han més que doblat els diners que rebien per la retransmissió dels seus partits. I els clubs s’han apuntat ràpidament a la possibilitat de veure incrementar els seus ingressos, pensant que així tindrien més recursos per reforçar l’equip amb jugadors de primer nivell.

Però que ha succeït en la realitat? Doncs que efectivament els clubs han vist créixer els seus ingressos però al mateix temps han vist com les seves despeses creixien també en la mateixa proporció sinó fins i tot una mica més. Ha crescut el cost d’adquisició dels futbolistes, sobretot els més bons; ha crescut la massa salarial dels futbolistes; han crescut els impostos que graven les operacions mercantils com a conseqüència de tenir majors ingressos, han crescut les comissions a intermediaris i agents dels futbolistes, etc.

Tort plegat, els guanys que s’havien d’assolir per part dels clubs, han quedat en no res, pels efectes que acabo de comentar i els televidents han de pagar pel quelcom que abans tenien de franc. Qui són els únics que hi han sortit guanyant de tots aquest muntatge? Doncs els de Mediapro i altres plataformes similars, que han estructurat un negoci de pura intermediació sense aportar-hi cap valor afegit. És allò que els economistes en diuen “economia especulativa”.

Per cert; abans d’aquests invents que només tenen per objectiu fer pagar per una cosa que temps enrere era gratuïta, el Barça havia tingut en el seu equip, igual com té ara, els millors futbolistes del mon: Schuster, Maradona, Cruyff i tants d’altres, sense necessitat dels diners d’aquests intermediaris espavilats, fet que demostra que sense el seu “negoci” els equips també podien fitxar als millors jugadors. El que passa és que els fitxaven a un preu més econòmic.


Sigui com sigui, el cert és que el Barça va anunciar ahir que canviava d’intermediari: passava de Mediapro a Telefònica. Tant li fa un que l’altre; tots dos pretenen el mateix negoci i que siguin els teleespectadors els que acabin pagant per així assegurar els seus  beneficis. Els guanys no duen ser pas petits, perquè el Sr. Jaume Roures (el mateix que va arruïnar fa ja molts anys a Johan Cruyff quan aquest era jugador del Barça), propietari de Mediapro, ha tingut un mal perdre important. Se’l notava tocat, i les seves respostes a les preguntes dels periodistes al voltant d’aquesta decisió del Barça anaven carregades d’un mal dissimulat ressentiment. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada